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Halle Handel Edition

Collected Critical Edition

The Hallische Händel-Ausgabe (HHA) is a Collected Critical Edition of Handel’s works based on a comprehensive study of the surviving sources. It is intended to serve both scholarly and practical needs. The editorial board includes renowned Handel scholars from Germany, Great Britain and the USA. The HHA has been published since 1955 and is planned to be completed in 2031 thanks to an extension of funding from the “Union der Deutschen Akademien der Wissenschaften”.

Even before the HHA, there were editions of Handel’s works, for example those by Handel’s contemporaries John Walsh and John Cluer, Samuel Arnold (1787-1797) and Johann O. H. Schaum (1822-1825), the English Handel Society (1843-1858), the edition of the German Handel Society by Friedrich Chrysander (1858-1894) and the editions of the ‘Novello’ publishers (1846ff.). All these editions are incomplete.

The HHA appears in five series and supplementary volumes:

Series I – Oratorios and great cantatas
Series II – Operas
Series III – Sacred music
Series IV – Instrumental music
Series V – Smaller vocal works
Supplements

Each volume contains a preface (which gives an account of the circumstances of composition and of the performance history of the music, together with a discussion of questions of performance practice) and a Critical Report. The editions of vocal works include a literal German translation of the text, and also, if necessary, an English one; the volumes in Series I and II also contain a facsimile of the libretto printed for the first performance. As a fundamentale principle, Handel’s intentions will be realized as faithfully as possible, using modern notation.

(Cited in excerpts from the Editorial Policy, which is placed at the beginning of each volume and contains detailed information on the principles of the edition).

From left to right: Dr. Tanja Gölz, Coordinator of Musicological Editions, Academy of Sciences and Literature, Mainz, Prof. Dr. Wolfgang Hirschmann, Halle, and Prof. Dr. Donald Burrows, Cranfield (GB), Editorial Directors of the HHA, Tobias Gebauer, Bärenreiter-Verlag Kassel, Photo: Teresa Ramer-Wünsche, Halle 2023

Händel-Editionen in Geschichte und Gegenwart

An essay by Wolfgang Hirschmann (in German)

Als Georg Friedrich Händels Londoner Debutoper Rinaldo im Jahr 1715 erstmals auf der Hamburger Opernbühne am Gänsemarkt gespielt wurde, war der Bearbeiter Barthold Feind genauestens darauf bedacht, seine deutsche Übersetzung des italienischen Librettos so einzurichten, dass auch in Hamburg die gesamte Musik Händels erklingen konnte: „Die teutsche Poesie betreffend / hat der Ubersetzer des ltaliäners Worte / Metro und Verstand gerade / nach des Herrn Capellmeisters Hendels Music, wo es nöthig gewesen / fast sclavisch gefolget / damit auch kein eintziger Thon von diesem vortrefflichen Mann verlohren gehen möchte” – diese Überzeugung, dass man „keinen einzigen Ton” der Musik eines bedeutenden Komponisten verloren gehen lassen sollte, ist im Grunde die zentrale Motivation jeder Musiker-Gesamtausgabe. […]

Das Edieren der Werke Händels ist heute – aufgrund der Offenheit des Werkkonzepts und der immensen Fortschritte in der Verfeinerung des editorischen Vorgehens und der editorischen Werkzeuge – eine komplizierte, anspruchsvolle Tätigkeit, eine Sache für hoch versierte Spezialisten. Wie sich die Edition der Werke Händels in der Zukunft fortsetzen und wandeln wird, hängt – das dürfte die vorangehende Darstellung deutlich gemacht haben – nicht nur von den ästhetischen Präferenzen, sondern mehr noch von den gesellschaftlichen Interessen und politischen Ansprüchen ab, die ihnen zukünftige Generationen entgegenbringen. […]

Source:
Wolfgang Hirschmann: „… damit auch kein eintziger Thon von diesem vortrefflichen Mann verlohren gehen möchte“. Die Editionen der Werke Georg Friedrich Händels in: Musikeditionen im Wandel der Geschichte, edited by Reinmar Emans and Ulrich Krämer, Berlin/Boston 2015 (Bausteine zur Geschichte der Edition, vol. 5), pp. 197-226.

Read the full article here:
Hirschmann: Händel-Editionen, 2015. [407 .2KB/pdf]

We would like to thank the publisher for permission to reproduce the text.

Coming soon

Italienische Kantaten mit Basso continuo, ed. by Andrew Jones, Series V, Vol. 1.1

Peace Anthem und Foundling Hospital Anthem, HWV 266 (267) u. 268, ed. by Stephan Blaut, Series III, Vol. 14

The latest publications are

Siroe, Re di Persia, HWV 24, ed. by Phillip Schmidt, Series II, Vol. 21

Giustino, HWV 37, hrsg. von Wolfgang Hirschmann, Serie II, Bd. 36

Scipione, HWV 20, ed. by Reinhard Strohm, Series II, Vol. 17

Conveyor

The Halle Handel Edition is a third-party funded project of the Institute of Music, Department of Musicology, at Martin Luther University Halle-Wittenberg.

It is funded by the federal and state governments as part of the Academies Program of the Union of the German Academies of Sciences and Humanities, represented by the Academy of Sciences and Literature, Mainz, with funds from the Federal Ministry of Education and Research, Bonn, and the Ministry of Economics, Science, and Digitalization of the State of Saxony-Anhalt, Magdeburg.

The editorial team works with the kind support of the Händel-Haus Foundation, Halle, and the Landgraf-Moritz Foundation, Kassel.

Imprint

Sponsor
Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft e. V., International Association, Headquarters: Halle (Saale)

Publisher
Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft e. V., International Association, Headquarters: Halle (Saale) Publisher
Bärenreiter-Verlag, Kassel